.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تمایل مجلس به تعطیلی شنبه

سخنگوی هیات رییسه مجلس از پیگیری مجلس برای تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها خبر داد. او به عنوان آخرین فردی که تا دیروز درباره طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اظهارنظر کرده بود، گفت: عمدتا كسانی كه فعالیت‌های اقتصادی با خارج از كشور دارند خواستار تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه هستند كه این درخواست قابل بررسی است.

کوهکن، یافتن راه حل مناسب برای این موضوع را به تعامل متقابل دولت و مجلس و گرفتن نظر کارشناسان موکول کرد.
پیش از این نیز «قطع ارتباط ایران با جهان به مدت چهار روز در هفته» مهم‌ترین دلیل بهارستان‌نشینان برای مخالفت با طرح دولت درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها بود. بر این اساس، جواد زمانی و مجید نصیرپور دو عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تعطیلی شنبه‌ها به جای پنج‌شنبه‌ها را منطقی‌تر خواندند، چرا که معتقد بودند روزهای تعطیل در کشورهای دیگر شنبه و یکشنبه است، بنابراین اگر در ایران پنج‌شنبه‌ها هم تعطیل شود ارتباط ایران با جهان در روزهای پنج‌شنبه، جمعه، شنبه و یکشنبه قطع مي‌شود.
بازار گمانه‌زنی برای افزایش تعطیلات سراسری و همچنین تعطیلات عید فطر در حالی هر روز میان دولت و مجلس گرم‌تر مي‌شود که اولین بار اوایل مردادماه محمود احمدی نژاد رییس‌جمهور با مطرح کردن این موضوع که ایران از نظر کمبود تعطیلات دومین کشور جهان است، از ساعات کار طولانی در هفته انتقاد کرد. احمدی نژاد همچنین خواستار تعطیلی سراسری روزهای پنج‌شنبه شد تا بر اساس آن اعضای خانواده فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن داشته باشند و از نظر او «روز خانواده» شکل بگیرد.
یک هفته پس از این اظهارات رییس‌جمهور و قبل از آنکه رییس دولت اقدامی برای عملی کردن این اظهارات خود انجام دهد، جمعی از نمایندگان مجلس پیش دستی کردند و طرحی یک فوریتی برای تعطیل کردن روز پنج‌شنبه به صحن علنی مجلس ارائه دادند که با مخالفت دیگر نمایندگان روبه‌رو شد. البته طرح نمایندگان مجلس در قالب «حذف یک تبصره از قانون مدیریت خدمات کشوری» به صحن علنی مجلس ارائه شد، اما لابه‌لای آن موضوع «تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سراسر کشور» قرار داشت. در صورتی که این طرح به تصویب مي‌رسید و تبصره 3 ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه «کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند ساعات کار خود را در شش روز هفته تنظیم نمایند» حذف مي‌شد، این امکان به وجود مي‌آمد که روز پایانی هفته تعطیل شده و ساعات کاری آن به سایر روزهای هفته اضافه شود.
با این حال، بار دیگر نمایندگان مجلس هشتم در مقابل افزایش تعطیلی‌ها مقاومت کردند و به یک فوریت این طرح رای ندادند.
اما این مخالفت مجلس دولت را از تصمیم‌اش برای تعطیلی سراسری پنج‌شنبه‌ها باز نداشت، چرا که یک هفته پس از طرح مجلس، عبدالعلی تاجی معاون حقوقي امور مجلس معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس‌جمهور خبر داد که لايحه افزايش تعطيلي عيد فطر و روزهای پنج‌شنبه دستگاه‌های اجرايي «به صورت همزمان» از سوي دولت تقديم مجلس مي‌شود. اگر چه این خبر به واقعیت نپیوست و دولت لایحه افزایش تعطیلات عید فطر را جداگانه و بدون لایحه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به مجلس داد. اما اظهارنظرهای گاه و بیگاه نمایندگان ملت و مسوولان دولتی نشان از مصمم بودن دولت برای افزایش تعطیلات هفتگی دارد.
نظر منفي مجلس درباره تعطيلي پنج‌شنبه‌ها
آخرین موضع گیری درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها به محسن کوهکن سخنگوی هیات رییسه مجلس اختصاص دارد. او در این باره مي‌گوید: عمدتا كسانی كه فعالیت‌های اقتصادی دارند و اكثر معاملاتشان با خارج از كشور، در روزهای غیر تعطیل صورت مي‌گیرد خواستار تعطیلی شنبه به جای پنج شنبه هستند كه این درخواست قابل بررسی است.
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان (وابسته به صدا و سیما) با بیان اینكه بحث افزایش و تغییر تعطیلات بحث دنباله داری است، اظهار کرد: تقریبا اكثریت افراد در اینكه تعطیلات كشور ما نسبت به كشورهای دیگر زیاد است، اجماع دارند و كسی نمی تواند مدعی باشد كه تعطیلات رسمی كشور كم است.
كوهكن با اشاره به اینكه بحث افزایش یا تغییر تعطیلات كشور به مساله مهمی در كشور مبدل شده، تصریح کرد: تنها راه حل این مساله تعامل متقابل دولت و مجلس با یكدیگر و گرفتن نظر كارشناسان و مجامع دانشگاهی و غیر دانشگاهی است.
وی ادامه داد: پیشنهادهایی درباره انتقال تعطیلات روزهای پنج‌شنبه به شنبه وجود دارد.
قطع ارتباط 4 روزه ايران با جهان
از سوی دیگر مجید نصیرپور عضو کميسيون اجتماعي مجلس پیش از این گفته بود: یکی از نگراني‌هايی که درباره تعطيل شدن روزهاي پنج‌شنبه وجود دارد، قطع ارتباط ايران با جامعه جهاني است؛ ما شنبه و يکشنبه را با تعطيلي کشورهاي ديگر مواجه هستيم و اگر در ايران هم بخواهيم پنج‌شنبه و جمعه را تعطيل باشيم عملا 4 روز ارتباط ما با جهان قطع مي‌شود.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت تصريح کرده بود: اگر دولت نگران کم بودن تعطيلات ثابت است و بر افزايش آن اصرار دارد به جاي پنج‌شنبه مي‌تواند شنبه‌ها را تعطيل کند تا هم ارتباط‌گيري ما با جهان دچار مشکل نشود و هم اگر کشور نيازمند تعطيلات بيشتر است اين نياز برطرف شود.
وی با بیان اینکه مشکل خانواده‌ها بيکاري جوانانشان است نه کمبود تعطيلات گفت: تعطيل کردن پنج‌شنبه‌ها 4 روز ارتباط ايران را با جهان قطع مي‌کند.
نصیرپور گفت: ما در کشور تعطيلات زيادي داريم تعطيلات ثابت هفتگي، تعطيلات نوروز، تعطيلات تابستانه براي دانش آموزان و دانشگاهيان؛ بنابراين از اين جهت مانعي براي باهم بودن خانواده‌ها وجود ندارد.
نماينده سراب ادامه داد: آنچه امروز خانواده‌ها و جامعه جوان ما نيازمند آن است رفع نگراني‌هاي متعددي است که با آن درگير هستند؛ از جمله اين نگراني‌ها وضعيت اشتغال جوانان است که خانواده‌ها را آزار مي‌دهد، بنابراين رفع معضل بيکاري در سالي که جهاد اقتصادي ناميده شده نيازمند افزايش ساعت کار است نه کاهش ساعت کار.
جواد زماني سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در اظهرنظری در این باره گفته بود: براساس قانون کار، کارگر و کارمند باید ۴۴ ساعت در هفته کار مفید داشته باشند، اگر دولت به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا این ۴۴ ساعت کار مفید از شنبه تا چهارشنبه حساب شود و در عین حال کیفیت و کارآیی نیز بالا برود، طبیعتا فرد بهتر می‌تواند به خود و خانواده‌اش برسد و زمان بیشتری هم دارد.
وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مخالفت خود با طرح تعطیلی روزهای پنج‌شنبه اظهار کرد: اگر این روز را در کشور تعطیل کنیم، مشکلاتی به وجود خواهد آمد که تاکنون کسی برای حل آنها چاره‌جویی نکرده است.
وی با یادآوری تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه در دیگر کشورها خاطرنشان کرد: اگر روز پنج‌شنبه هم در ایران تعطیل شود، برای ارتباط با دیگر کشورها از لحاظ اقتصادی و سیاسی دچار مشکل خواهیم شد. زمانی برای رفع مشکل، خواستار تعطیلی روزهای شنبه به جای پنج‌شنبه شد و افزود: در این صورت یک روز از تعطیلی در هفته در ایران، با یک روز تعطیلی کشورهای دیگر هماهنگ می‌شود.

تعطیلی پنج‌شنبه همه مقاطع تحصیلی در تهران
مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران از تعطیلی پنج‌شنبه مدارس راهنمایی، دبیرستان و هنرستان در سال تحصیلی پیش رو (91- 90) خبر داد.یزدیخواه در مصاحبه با واحد مرکزی خبر گفت: طرح تعطیلی پنج‌شنبه مدارس راهنمایی در همه مدارس دولتی، غیردولتی و خاص (شاهد، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی) اجرا خواهد شد و تعطیلی دبیرستان‌های شهر تهران با نظر اداره آموزش و پرورش منطقه و مدیر مدرسه به صورت اختیاری خواهد بود.وی افزود: طرح تعطیلی پنج‌شنبه هنرستان‌ها نیز به دلیل کاهش ساعت درسی آنها به 40 ساعت در هفته اجرا خواهد شد. مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه با تعطیلی روز پنج‌شنبه مدارس راهنمایی و دبیرستان ساعات کار این مدارس در بعضی روزها افزایش خواهد یافت، اضافه کرد: با اجرای این طرح ساعت کار مدارس راهنمایی و دبیرستان دو روز در هفته از ساعت هفت و نیم صبح تا دو و نیم بعدازظهر خواهد بود و در بقیه روزها تا یک و نیم بعدازظهر است. یزدیخواه خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به طور رسمی همه مدارس ابتدایی نیز از سال تحصیلی آینده پنج‌شنبه تعطیل است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

آرش 30 مرداد 1390
طرح بسيارعالي است اميداست كه عملي گرددزيرابايدازتجربه جهاني درس گرفت.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.427 seconds.